آدنا شاپ


وقتی از یک کسب و کار موفق حرف می زنیم، در واقع از عواملی صحبت می کنیم که به همدیگر مرتبط هستند و عملکرد هرکدام در موفقیت یا عدم موفقیت دیگری مؤثر است. معماری و طراحی دکوراسیون داخلی محیط کار یکی از اصلی ترین آن عوامل به حساب می آید. داشتن محیط کاری که بتوان با تأمین آرامش کارمندان بیشترین بهره را از توانایی آن ها برد، مستلزم همکاری با یک تیم متخصص است. گروه معماری سعید شادمان در این مطلب با آدنا شاپ همراه شده تا به چند نکته درباره طراحی اصولی محیط کار اشاره کند.

طراحی مدرن محیط کار

محیط کار همیشه پر از مشغله است، مخصوصاً در رابطه با جرفه های پر استرس. در چنین شرایطی می شود با دست بردن در معماری و طراحی داخلی محیط، استرس حاکم بر فضا را تعدیل کرد. همانطور که گروه معماری سعید شادمان هم در طراحی این پروژه از این اصل استفاده کرده و برای القاء حس آرامش در محیط اداری از ویژگی های سبک مدرن بهره برده است.

المان های مدرن

یکی از بارزترین المان هایی که در این پروژه به چشم می خورد، شکستگی های سقف است. این شکستگی ها در دیوارها هم تکرار شده بر مدرنیته حاکم بر فضا تأکید می کنند.

یکی دیگر از ترفندهای به کار رفته در این پروژه، همنشینی سطوح خشن و نرم در کنار یکدیگر است.

شیشه برای پویایی بیشتر

همانطور که اشاره شد، شکستگی های سقف و دیوار از المان های سبک مدرن هستند. در کنار آن استفاده از متریال شیشه هم به ایجاد حس پویایی و رشد کمک می کند. علاوه بر آن استفاده از شیشه  به عنوان یک راه هوشمندانه برای تفکیک فضاها به کار رفته است. 

رنگ های آرامش بخش

به عقیده گروه معماری سعید شادمان برای ایجاد آرامش در محیط، می توان از خاصیت اثر بخش رنگ ها بهره برد. برای مثال در این پروژه از ترکیب رنگ های سفید و طوسی برای دیوارها در کنار مبلمان سبز رنگ استفاده شده تا علاوه بر القاء آرامش، حس سرزندگی هم به کارمندان منتقل شود.

کفپوش های متنوع

در این پروژه از ترکیب پارکت و موکت برای کفپوش استفاده شده است. در قسمت انتظار این مجموعه، پارکت به کار رفته است. با این باور که با رفت و آمد ارباب رجوع، صدای پای آن ها همیشه در مجموعه شنیده شود. در کنار آن برای اتاق کارمندان از موکت استفاده شده است. موکت علاوه بر ایجاد حس صمیمیت بیشتر، با اکوستیک کردن محیط اداری باعث ایجاد آرامش بیشتر و گرم شدن فضا می شود، به این ترتیب از استرس کار هم کاسته می شود. 

تفکیک کاربردی فضاها

یکی از کاربردی ترین ترفندها در طراحی محیط های کار، تفکیک فضاها بر اساس روند کاری آن شرکت است. به این صورت که طراحی از فضاهای پر کار به فضاهایی با کاربری و تحرک کمتر صورت بگیرد. برای نمونه در این پروژه که به صورت دو طبقه دوبلکس اجرا شده، با رعایت همخوانی ریتم در هر دو طبقه و حفظ ارتباط بین آن ها، طبقه پایین به کارمندان و طبقه بالا به مدیریت اختصاص داده شده است.

یک طبقه کامل به مدیریت اختصاص داده شده، با آشپزخانه و فضای مختص مدیریت. به این ترتیب با ایجاد فضایی گسترده و یکپارچه، با ورود ارباب رجوع ابهت و بزرگی یک جا به چشم می آید. برای تأکید بیشتر بر این ابهت و شیک تر شدن فضا برای طراحی این طبقه از سبک مدرن کلاسیک استفاده شده است. 

دسترسی یکسان برای کارمندان

دسترسی آسان کارمندان به آبدارخانه و امکان خدمات رسانی یکسان به کارمندان یکی از نکات مهمی است که در طراحی محیط کار نباید از قلم بیوفتد. همانطور که در این پروژه هم قسمت آبدارخانه را طوری طراحی کرده اند که از همه اتاق ها قابل دسترسی باشد و کارمندان بتوانند از خدمات آن بهره کافی را ببرند.

گروه معماری سعید شادمان یکی از مجموعه های متخصص در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی است. به پیشنهاد آدنا شاپ برای دیدن نمونه کارهای بیشتر و کسب اطلاعات تماس، از پروفایل این گروه در وب سایت آدنا شاپ دیدن کنید.

نویسنده: صبا صوفی | تحریریه آدنا شاپ

درباره : شاپی